Vloženo: 18. 1. 2017 22:44 |
Logopedie se zabývá problematikou narušené komunikační schopnosti (NKS) ve všech rovinách u všech věkových kategorií. Nejširší klientelu však tvoří děti předškolního věku. Špatná výslovnost, odborně zvaná dyslalie, patří mezi nejčastěji se vyskytující narušení komunikační schopnosti dětí předškolního věku. Dítě by mělo vyslovovat:
Během vývoje artikulace dochází k zaměňování hlásek za hlásky vývojově lehčí, ze kterých postupně správné hlásky vznikají. Např: s - t (maso - mato), z - d (koza - koda), l - j (kolo - kojo), r - l (ryba - lyba). Při takovýchto záměnách u tříletého dítěte se tedy není nutné znepokojovat - nejde o vadu výslovnosti, ale o přirozený, fyziologický vývoj. Dále 3leté dítě může zpočátku hlásky vynechávat nebo užívat správnou výslovnost hlásky jen v určitém postavení ve slově, např. jen na konci slov, a postupně se výslovnost zpřesňuje. Nejlepší pro rozvoj řeči u dětí do 4 let je správný řečový vzor. Nevyžaduje se od dítěte, aby opakovalo správnou výslovnost. Jsou vhodná i motorická cvičení jazyka a rtů hravou formou, aby si dítě začalo uvědomovat postavení řečových orgánů při pohybech a tvorbě různých zvuků, např. citoslovcí. Jiný je však přístup u dítěte, které nesprávně vyslovuje mnoho hlásek a nebo tvoří hlásky odchylně (např. hrdelní r- "ráčkování"), nebo tvoří sykavky s jazýčkem daleko vpředu mezi zoubky nebo uniká vzduch po stranách jazyka místo ve středu. Aby se předešlo upevňování nesprávných řečových návyků, návštěva logopeda je v takovém případě vhodná. Logoped pak zhodnotí, zda jde o vadnou výslovnost, a poradí, jak správně postupovat. Nejčastější poruchy, spjaté s vývinem řeči
Co může tyto poruchy způsobit?
Nejčastější příčiny poruch řeči (NKS) (Kutálková, 2015)
vede k nedostatku podnětů slovních i zrakových, čas společných her a rozhovorů zkrátka sebedražší technické vymoženost nedokážou bezezbytku nahradit.
kroužků, umělá vícejazyčnost – U mnohých dětí dosahuje „zatížení“ rozvíjejícími aktivitami takové míry, která odpovídá plné pracovní době dospělého člověka. Na spontánní hru má dítě málokdy čas, ve velkých městech k tomu dnes v podstatě ani není příležitost. Výsledkem není ovšem všestranně rozvinuté dítě, ale rychlý nástup nezájmu, pasivita či revolta, přetížení dítěte s rizikem neurotizace i koktavosti. Rodina pak bývá často překvapena, když prvním krokem při řešení tohoto typu koktavosti není přidání úkolů, které souvisejí s metodikou reedukace, ale úprava rozvrhu s ohledem na věk a zájmy – tedy hlavně ubrání úkolů.
děti nadbytkem podnětů, ale ve finále nutně vedou k omezení pozornosti a vnímavosti, nastává naprosto přirozená obranná reakce – útlum. Patří sem také nedostatek pohybu – toho přirozeného, současní logopedové (a jistě nejen oni) se potýkají se vzrůstající nešikovností dnešních dětí – zejména mluvidel a ruky, protože psaní, čtení a mluvení jsou činnosti naprosto závislé na jemné motorice a pohybové koordinaci.
|
autor: Jarmila Soukupová |