Přejít k obsahu
  • Úvod
  • Aktuality
  • Třídy
    • Veverky
    • Mravenečci
    • Kočičky
    • Motýlci
    • Berušky
    • Žabičky
  • Jídelna
    • Jídelníček
    • Informace
    • Alergeny
  • O škole
    • Pro rodiče
    • Organizace školního roku
    • Přírodní zahrada
    • Zápis do MŠ
    • Než půjdu do 1. třídy
    • Rozpočet školy
    • Projekty
    • Dokumenty školy
  • Fotogalerie
  • Kontakty
Menu
  • Úvod
  • Aktuality
  • Třídy
    • Veverky
    • Mravenečci
    • Kočičky
    • Motýlci
    • Berušky
    • Žabičky
  • Jídelna
    • Jídelníček
    • Informace
    • Alergeny
  • O škole
    • Pro rodiče
    • Organizace školního roku
    • Přírodní zahrada
    • Zápis do MŠ
    • Než půjdu do 1. třídy
    • Rozpočet školy
    • Projekty
    • Dokumenty školy
  • Fotogalerie
  • Kontakty

Pro rodiče

Bezpečnost dětí
Praktické informace pro rodiče
Povinné vzdělávání
Grafomotorika
Logopedie
Speciální pracoviště
  • Z bezpečnostních důvodů se rodiče ani jiné osoby nesmí bez předchozí domluvy s pracovníkem školy samostatně pohybovat v prostorách a areálu školy, kromě prostor určených k převlékání dětí.
  • Rodiče nebo jiné zmocněné osoby jsou povinni po celou dobu docházky dítěte do mateřské školy předávat děti učitelkám do třídy nebo na školní zahradu osobně.
  • Rodiče jsou povinni sledovat termíny a časy chystaných akcí a přivádět děti včas.
  • Za bezpečnost dětí v MŠ odpovídají pedagogické pracovnice od doby převzetí od jejich zákonného zástupce do doby předání dětí jejich zákonnému zástupci, popř.pověřené osobě. Zákonní zástupci mohou pověřit vyzvedáváním dítěte jinou osobu, popř. nezletilé dítě, a to písemně, vyplněním daného formuláře. Bez tohoto písemného pověření nemohou učitelky dítě vydat jiné osobě než zákonnému zástupci.
  • Na začátku roku rodiče oznámí své telefonní číslo do zaměstnání v případě náhlého onemocnění dítěte a písemně potvrdí, že je dítě zdrávo. Současně mají povinnost ihned hlásit změny o telefonních číslech.
  • V případě školního úrazu první ošetření zajistí pedagogická pracovnice. Odpovědnost za škodu v případě dětí docházejících do MŠ se řídí ustanovením občanského zákoníku, zejména § 422. Informace MŠMT ve věci odpovědnosti (č.j. 11037/2007- 22, 23 ze dne 22. 5. 2007) je v souladu se stanoviskem pojišťoven a zní: ,,Kdo je povinen vykonávat dohled, zprostí se odpovědnosti, jestli se prokáže, že náležitý dohled nezanedbal“.
  • V případě konání akce, jejíž pořádání není v přímé souvislosti s činností školy, a je tedy dobrovolná, a účast na ní je dána přítomností rodičů, pak za dítě zodpovídají zákonní zástupci. Pokud se akce účastní dítě, které doposud nebylo předáno rodičům, odpovídá za jeho bezpečnost pracovník školy, který byl dohledem pověřen. V průběhu akce jsou všichni zúčastnění povinni dodržovat zásady pro zajištění bezpečnosti.
  • Rodiče mohou děti do mateřské školy vodit pouze tehdy, pokud jsou zcela zdravé a nemají žádné příznaky nemoci či infekce. Dítě se do MŠ nepřijímá s léky nebo nedoléčené, výjimkou je pravidelně užívaný lék, který neléčí akutní onemocnění. V tom případě je nutné přinést lékařskou zprávu o zdravotním stavu dítěte a podrobnosti k podávání léku. Přetrvávající rýma, kašel, zvracení, průjem, červené spojivky očí apod. jsou příznaky nemoci, i když dítě nemá teplotu.
  • Při předávání dítěte ke každodennímu vzdělávání v mateřské škole informuje zákonný zástupce dítěte učitelku o případných menších zdravotních obtížích dítěte, které by mohly mít vliv na omezení jeho činnosti při vzdělávání.
  • Vyskytne-li se u dítěte infekční onemocnění, ohlásí to zákonný zástupce učitelce nebo ředitelce školy. Po nemoci infekčního charakteru dodají rodiče potvrzeni od lékaře, že mohou do kolektivu.
  • Při podezření na onemocnění dítěte v době pobytu v MŠ (včetně vši dětské) jsou neprodleně informováni zákonní zástupci dítěte. Při výskytu vší nemohou učitelé plošně děti kontrolovat, aby nerozšířili pedikulózu na ostatní děti. Zbavit děti vší je povinností rodičů. Při hromadném výskytu je informován příslušný orgán ochrany veřejného zdraví – krajská hygienická stanice. V případě dětí, které zákonní zástupci přivádějí opakovaně neodvšivené, bude informován příslušný orgán sociální péče.
  • Rodiče jsou povinni vybavit děti pro pobyt v MŠ i venku vhodným oblečením umožňující volný a bezpečný pohyb dítěte a manipulaci s různým materiálem.
  • V celém objektu MŠ je zákaz kouření v souvislosti se zákonem č. 379/2005 Sb.
  • Zejména vzhledem k ochraně zdraví ostatních dětí může pedagogický pracovník, pokud má při přebírání dítěte od zákonného zástupce nebo jím pověřené osoby podezření, že dítě není zdravé, požádat zákonného zástupce o doložení zdravotní způsobilosti dítěte ke vzdělávání formou předložení potvrzení od ošetřujícího lékaře.
  • Při pobytu venku mimo MŠ pedagogické pracovnice využívají známá a bezpečná místa, zkontrolují prostor a vždy poučí děti o způsobu chování při nálezu nebezpečných věcí.
  • Škola a pracovníci školy vytvářejí podmínky pro zajištění bezpečnosti a ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, násilí, nepřátelství a šikany. Pedagogické pracovnice monitorují případné deformující vztahy mezi dětmi již v počátcích a spolupracují se zákonnými zástupci, případně se školským poradenským zařízením.
  • Společně s dětmi vytváříme pravidla společného soužití a dbáme na jejich dodržování. Jejich respektováním předcházíme projevům nepřátelství či násilí a vytváříme tak pozitivní klima ve třídě.
  • V rámci preventivní činnosti spolupracujeme s Policií ČR a zařazujeme vzdělávací programy pro děti

Uzamykání MŠ z důvodu bezpečnosti

Mateřská škola je z důvodu bezpečnosti uzamknuta po celou její provozní dobu. Vstup do budovy umožní čip nebo naskenovaný otisk prostu pouze zákonným zástupcům a zmocněným osobám, a to v době:

6.00h – 8.30h

11.45h – 12.30h

14.00h – 16.00h

V případě potřeby v době mimo čas možného přístupu zvoňte na příslušný zvonek u vstupních dveří.

Kdy vyzvedávat děti po obědě?

Vyzvedávání dětí po obědě je od 11.50 do 12:30 hodin. Pokud do MŠ přijdete dřív, nechte své dítě v klidu naobědvat, počkejte na něj v šatně a na třídu zvoňte až v uvedený čas.

Kdy vyzvedávat děti odpoledne?

Odchod dětí z MŠ odpoledne je v době od 14:15 do 16:00 hodin. Děti se rozcházejí ze svých tříd  ( od 15.30 – 16hodin ze třídy rozcházecí ) a v letních měsících možnost rozcházení i ze školní zahrady.

Provoz MŠ končí v 16:00 hodin, kdy se budova  zamyká.

Snažte se vyzvedávat své děti včas. 

Pokud tak neučiníte ?

Pozdní vyzvedávání dítěte z mateřské školy po ukončení provozu

  • Zákonný zástupce má zákonnou povinnost si dítě vyzvednout v určené době. Pokud tak neučiní, pedagogický pracovník jej telefonicky kontaktuje. Délka provozní doby mateřské školy je stanovena ve školním řádu.
  • Pokud  zákonný zástupce písemně pověří k vyzvednutí jinou osobu (pro případ nedostupnosti zákonného zástupce) a uvede na ní telefonický kontakt, pedagogický pracovník kontaktuje tuto osobu v případě, že zákonný zástupce není v daném okamžiku dostupný na žádném poskytnutém kontaktu.
  • V případě, že není dostupný zákonný zástupce ani pověřená osoba, je pedagogický pracovník povinen dále vykonávat dohled nad dítětem, což v praxi znamená zůstat s ním v mateřské škole. Na straně pedagogického pracovníka se tak (v závislosti na konkrétní situaci) bude jednat o přespočetné hodiny nad stanovený týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti.
  • Pedagogický pracovník je povinen se dále průběžně pokoušet kontaktovat zákonné zástupce, případně písemně pověřené osoby. Pokud se pedagogickému pracovníkovi nepodaří kontaktovat žádnou výše uvedenou osobu, je oprávněn kontaktovat orgán sociálně-právní ochrany dítěte (OSPOD). Pro získání kontaktu na osobu, která má ze strany OSPOD pohotovostní službu, může pedagogický pracovník kontaktovat příslušný obecní úřad nebo Policii ČR, případně Městskou policii, pokud v obci působí.
  • Ve spolupráci s policií pedagogický pracovník zajistí předání dítěte pracovníkovi OSPOD. Zajistí přitom, aby  s ohledem na psychiku dítěte bylo toto jednání  klidné a ve vztahu k dítěti vstřícné, uklidňující a podporující.
  • Pedagogický pracovník není oprávněn svévolně opustit s dítětem prostory mateřské školy a dítě předat v místě jeho bydliště nebo jiné osobě, než zákonnému zástupci nebo jím pověřené osobě. Nepřípustné je i zajištění péče o dítě v bydlišti pedagogického pracovníka.
  • Zaměstnavatel uhradí zaměstnanci plat (příp. mzdu) a příplatek za přespočetné hodiny nad stanovený týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti a má regresní nárok vůči zákonnému zástupci. Zákonný zástupce má ve smyslu § 2910 6 občanského zákoníku povinnost k náhradě škody. Škoda se podle § 2951 7 občanského zákoníku hradí v penězích a podle § 2952 občanského zákoníku se hradí skutečná škoda. Zákonný zástupce tak nahradí nejen mzdové prostředky, ale i případné další náklady. Paragraf 2911 9 občanského zákoníku presumuje nedbalostní porušení, zákonný zástupce se povinnosti zprostí, prokáže-li, že nejednal zaviněně (§ 2910 občanského zákoníku).
  • Pokud dojde k pozdnímu převzetí dítěte po ukončení provozní doby, má mateřská škola povinnost informovat zákonné zástupce o tom, že se jedná o narušení provozu mateřské školy. V případě, že dojde k opakovanému narušení provozu mateřské školy, může ředitel po předchozím upozornění písemně oznámeném zákonnému zástupci dítěte rozhodnout o ukončení předškolního vzdělávání.

Musí mé dítě ve školce spát?

Nemusí. Stačí, když odpočívá.Odpočinek je biologická potřeba každého organismu, tedy i dětského. Často se stává, že děti již doma po obědě neodpočívají, ale ve školce při čtení pohádky usnou.

Mohu nechat dítě na chodbě MŠ s tím, že do třídy dojde samo?

Ne, vždy je potřeba předat dítě paní učitelce. Totéž platí při odchodu, rodič je povinen paní učitelce oznámit, že si dítě odvádí. Je to především z bezpečnostních důvodů, ale také tím děti učíme pravidlům slušného chování.

1) Povinné předškolní vzdělávání platí od školního roku 2017/2018

Od počátku  školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne pátého roku věku, do zahájení povinné školní docházky dítěte, je předškolní vzdělávání povinné.

Ve školním roce 2022/2023 je toto vzdělávání povinné pro děti narozené od 1.9.2016 do 31.8.2017 a děti,  u kterých u zápisu do I. ročníků základní školy bylo rozhodnuto o odkladu školní docházky. Výjimkou jsou děti, které navštěvují přípravnou třídu.

2) Povinnost předškolního vzdělávání  – povinnost rodičů

Zákonný zástupce má povinnost přihlásit dítě k zápisu k předškolnímu vzdělávání v místě trvalého bydliště pokud zákonný zástupce nezvolí pro své dítě jinou mateřskou školu nebo jiný způsob povinného předškolního vzdělávání.

Nesplnění povinnosti je přestupkem podle §182a  školského zákona a zákonný zástupce se vystavuje postihu.

3) Forma povinného předškolního vzdělávání

Předškolní vzdělávání má formu pravidelné denní docházky v pracovních dnech, rozsah je stanoven zvláštním předpisem. Děti jsou povinny se vzdělávat minimálně 4 hodiny denně.

Povinnost se nevztahuje na období  školních prázdnin v základních a středních školách, jarní prázdniny jsou určeny podle okresů. Ministerstvo školství vydává každý rok přehled prázdnin a všech termínů, které se týkají organizace školního roku. Tento materiál je dostupný na webových stránkách MŠMT- ČR, najdete ho také na našich webových stránkách v menu pod názvem „Organizace školního roku“

4) Omlouvání neúčasti ze vzdělávání

  • Podmínky pro uvolňování dětí ze vzdělávání a omlouvání neúčasti na vzdělávání stanoví školní řád.
  • Ředitelka mateřské školy je oprávněna požadovat doložení důvodů nepřítomnosti dítěte.
  • Zákonný zástupce dítěte je povinen doložit důvody nepřítomnosti dítěte v MŠ, nejpozději do tří dnů – ústně, písemně, e-mailem nebo telefonicky, sms.
  • Absenci dítěte omlouvají zákonní zástupci dítěte.
  • Ředitelka školy může ze zdravotních nebo jiných závažných důvodů uvolnit dítě na žádost jeho zákonného zástupce a jeho vyzvednutí v MŠ zcela nebo z části dne.
  • Odhlášení stravného ve školní jídelně musí zákonný zástupce odhlásit telefonicky nebo písemně nejpozději do 7:00 hod. dne, ve kterém nebude dítě přítomno.
  • Odhlášení stravného v nepřítomnosti dítěte v době prázdnin (dle organizačního řádu školy) je zákonný zástupce povinen dítě odhlásit jakýmkoli způsobem vždy.
  • V odůvodněných případech může MŠ požadovat potvrzení o zdravotním stavu od lékaře.
  • Za omluvitelnou absenci dítěte se považuje návštěva lékaře, nemoc a důležité rodinné nebo osobní důvody.

5) Jiný způsob plnění předškolního vzdělávání

Individuální vzdělávání

Uskutečňuje se bez pravidelné  denní docházky do mateřské školy.

Tuto formu vzdělávání může zákonný zástupce zvolit v odůvodněných případech. Pokud má být dítě individuálně vzděláváno převážnou část školního roku, musí tuto skutečnost rodič oznámit nejpozději 3 měsíce před počátkem školního roku (květen před počátkem školního roku).

V průběhu školního roku může být individuální vzdělávání zahájeno nejdříve dnem kdy je oznámení zákonného zástupce doručeno ředitelce školy.

Oznámení zákonného zástupce o individuálním vzdělávání dítěte musí obsahovat:

  • jméno a příjmení,
  • rodné číslo dítěte,
  • místo trvalého pobytu,
  • období, ve kterém má být dítě individuálně vzděláváno,
  • důvody pro individuální vzdělávání

Ředitelka školy doporučí rodičům oblasti, ve kterých má být dítě vzděláváno, tyto oblasti vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, jsou to jakési osnovy, podle kterých se děti v mateřské škole vzdělávají.

Úkolem mateřské školy je pak sledovat a ověřovat  úroveň osvojování očekávaných výstupů v jednotlivých oblastech rozvoje dítěte, doporučovat rodičům postupy při vzdělávání a  zároveň určovat způsob a termín ověření, a to ustanovením ve školním řádu.

Jedná se vlastně o povinné ověření získaných „znalostí a dovedností dítěte“, které musí být uskutečněno v období od 3. do 4. měsíce od začátku školního roku. Zákonný zástupce bude s termíny seznámen.

Rodič má povinnost zajistit účast dítěte u ověření. Pokud tak neučiní ani v náhradním termínu, ředitelka musí ukončit individuální vzdělávání. Dále už nelze dítě individuálně vzdělávat a je zařazeno k pravidelné docházce do mateřské školy.

Vzdělávání v přípravné třídě

Tato třída je určena pro děti, u kterých je předpoklad, že zařazení do přípravné třídy vyrovná jejich vývoj a kterým byl povolen odklad  povinné školní docházky.

O odkladu povinné školní docházky rozhoduje ve správním řízení ředitel příslušné základní školy a to na žádost rodičů a na základě doporučení školského poradenského zařízení a odborného lékaře.

Vzdělávání v zahraniční škole na území České republiky

Vzdělávání podle zahraničního vzdělávacího programu ve škole, kterou v ČR zřídil cizí stát, právnická osoba nebo cizí státní občan a ve které Ministerstvo školství ČR povolilo povinnou školní docházku.

Pokud máte další dotazy, můžete se obrátit na ředitelku školy.

Všechny povinnosti, které se týkají povinného předškolního vzdělávání vycházejí z platných právních předpisů, zejména ze zákona 561/2004 Sb., školský zákon, ve znění pozdějších předpisů.

Informace o povinné předškolní docházce najdete i zde:

http://www.msmt.cz/file/40102/

http://www.msmt.cz/file/40105/

CO JE GRAFOMOTORIKA?

Grafomotorika je soubor psychomotorických činností, které jsou vykonávány při psaní a kreslení. Při psaní je potřeba vykonávat účelné pohyby, které jsou založeny na koordinaci oka a ruky. Při vývoji grafomotoriky se tato koordinace zdokonaluje a umožní dítěti spontánní grafický projev a později i psaní. Grafomotorické schopnosti dítěte ve školním věku významně ovlivňují psaní. Pokud má dítě problém s rozvojem grafomotoriky projevuje se to obtížemi s výukou psaní písmen. Písmo takového dítěte bývá kostrbaté, neúhledné a nečitelné. Předpokladem úspěšného osvojení psaní je, aby dítě vytvořilo správný špetkový úchop a bylo na určitém stupni vývoje grafomotoriky.

Grafomotorický vývoj

Grafomotorický vývoj dětí vychází z úrovně rozvoje hrubé a jemné motoriky. Hrubá motorika znamená pohyblivost nohou, rukou a celého těla, jemná motorika je rozvíjena pohyby prstů a zápěstí. Jemná motorika se u malých dětí rozvíjí skládáním stavebnic, obrázkových skládaček, kresbou a dalšími rukodělnými tvořivými činnostmi.

1-2 roky

Pastelku drží v dlani, experimentuje, střídá ruce. Pastelku drží až křečovitě, pohybuje celou rukou. Pohyb vychází z ramene.

2-3 roky

Pastelku uchopuje již třemi prsty, někdy přidává čtvrtý prst na podepření. Učí se kreslit na omezenou plochu papíru. Kreslí čáry svisle a vodorovně. Dokáže už obkreslit kruh.

3-4 roky

Dokáže kreslit postavu, hlavonožce. Kreslí kruhy, čtverce, trojúhelník, ale nedokáže je zatím pojmenovat.

4-5 let

Kresba postavy s trupem a končetinami. Dítě vybarvuje, kresba začíná být bohatší. Kombinuje různé tvary, barvy.

5-6 let

Kreslí postavu s trupem a všemi jejími částmi. Postava je bohatá na detaily. Znázorňuje geometrické tvary a velká tiskací písmena.

 JAK ROZVÍJET KRESLENÍ –  ROZVOJ GRAFOMOTORIKY U DĚTÍ

  • Od doby, kdy dítě začíná kreslit, je nutné dbát na utváření a upevňování správných pracovních návyků, jako je výběr kreslících a psacích potřeb, správné sezení, držení tužky nebo uvolnění ruky při kreslení a psaní.

  • Děti začínají kreslit už okolo druhého roku. Ze začátku to jsou jen čáranice, přesto děti v jejich aktivitě podporujte, fanděte jim a nekritizujte je za nic, co se jim třeba ještě nepovede. Naopak pochvalte cokoli, co se jim povede, jakýkoli viditelný pokrok. Nakonec budete na své malíře po právu hrdí.

  • Už od raného věku by děti měly mít dostatek příležitostí ke kreslení. Dítě by na kreslení mělo mít vymezené speciální místečko, dostatek pastelek i papírů, na které může kreslit. Kolem 4 let už by měly kreslit všechny děti, pokud ne, nabízejte jim ve zvýšené míře všechno, co rozvíjí jemnou motoriku, motivujte je i ke kreslení.

Činnosti rozvíjející jemnou koordinaci ruky a tím posléze i kresbu

Rukodělné činnosti

Navlékání korálků, knoflíků, těstovin, plodů

Přišívání knoflíků, prošívání látky

Modelování pomocí plastelíny, hlíny, těsta – hmota se mačká, uždibuje, slepuje, válí

Malování prstovými barvami, temperovými a vodovými barvami

Obtiskování razítek, vlastní výroba tiskátek

Mačkání papíru

Stříhání

Vytrhávání z papíru

Lepení

Skládání z papíru

Úkony spojené se sebeobsluhou

Zapínání knoflíků, zipů, přezky, navlékání ponožek, oblékání

Oblékání panenek

Stavebnice, společenské hry

Práce s různorodými stavebnicemi – je vhodné se vzrůstající koordinací pohybů vyhledávat stavebnice s menšími dílky

Skládání kostek

Skládání mozaiek

Společenské hry

Pomoc při každodenních činnostech

Hnětení těsta, vykrajování, míchání, krájení zeleniny, přesypávání, mletí koření

Věšení prádla

Zamykání, odemykání, zozsvěcení světel

Listování v knize po jednotlivých listech

Motání klubíček vlny

Šroubování – uzávěry lahví

Práce s nářadím

  • Úplným začátečníkům se lépe kreslí na zeď, nemusíte si ji nechat pokreslit, aby se naučili správný úchop, ale pomůže jim tabule nebo velký papír přidělaný na stěnu nebo na dveře. I kreslení na zemi, při kterém dítě klečí, je dobré.

  • Pro správné držení je vhodné používat tzv. „trojhranný program“ (tužky a pastelky ve tvaru trojúhelníku).

  • To, jak dítě při kreslení sedí, je velice důležité. Když bude dítě sedět špatně, bude i špatně kreslit a držet tužku. Pokud dítě při kreslení sedí, není to jen tak, že si dítě sedne kamkoli a kreslí. Správné sezení při kreslení či psaní: nohy jsou opřené o zem, nevisí ve vzduchu, kolena se židlí svírají pravý úhel. Lokty jsou v pravém úhlu s deskou stolu. Když dítě špatně sedí, pak se zbytečně napíná, je to pro ně fyzicky náročnější a víc si fixuje špatný úchop. Naučené zlozvyky se pak těžko odstraňují.

  • Uvolněná ruka při kreslení či psaní významně poznamenává grafický výkon dítěte a ovlivňuje jeho chuť kreslit. Proto je vhodné provádět s dětmi tzv. grafomotorické cviky, a to až po úplné zmechanizování pohybu.

    DĚTI A SPRÁVNÉ DRŽENÍ TUŽKY

Pozorujte děti při kreslení a dbejte na to, aby držení psacího náčiní bylo vždy správné. Držení tužky má vliv na uvolnění ruky a následně na kvalitu a úhlednost psaného projevu. Jestliže si dítě zafixuje nesprávný úchop, je později obtížné přejít ke správnému.

Správný úchop:

  • je stejný u praváků i leváků
  • tužka leží na posledním článku prostředníčku, seshora ji přidržuje bříško ukazováku, zespoda bříško palce
  • pomůžou speciální trojhranné psací potřeby
  • horní konec tužky směřuje do oblasti mezi ramenem a loktem
  • ruka se nesmí ohýbat v zápěstí, pohyb při psaní vychází z ramene
  • na tužku dítě nesmí tlačit a svírat ji jak v křeči, to byste poznali podle vytlačené a kostrbaté kresby
  • v dlani nesmí být sevřeny žádné prsty, i správný „špetkový úchop“ je totiž špatný, pokud jsou malíček a prsteníček sevřené v dlani, časem se k nim totiž přidává i prostředníček, protože se přiklání tam, kde vzniká větší napětí

Správnému úchopu se říká „špetkový“, protože při něm dítě drží tužku podobně jako špetku soli při solení jídla. Lehce a třemi prsty.

 

Špatné úchopy:

Křečovité držení

 

Palec i ukazováček drží příliš křečovitě – velký tlak na pero, z toho důvodu se také ukazováček prohýbá.

Nízké křečovité držení

 

Palec i ukazováček drží příliš křečovitě – velký tlak na pero, z toho důvodu se také ukazováček prohýbá, pero je drženo příliš nízko – blízko hrotu.

Špetkový úchop s palcem

 

Prostředníček podpírá, ukazováček shora, ale palec je příliš vysunutý a ohnutý přes pero.

Protažená hrstička

 

Prsty jsou oproti správnému držení protaženy, podpírá prsteníček.

​Pěstičkový úchop

 

Palec ohnutý přes pero a ostatní prsty jsou sevřeny v pěst.

 

Další zajímavé informace na téma GRAFOMOTORIKA najdete:

http://www.jak-spravne-psat.cz/

grafomotorika.eu/  

Logopedie se zabývá problematikou narušené komunikační schopnosti (NKS) ve všech rovinách u všech věkových kategorií. Nejširší klientelu však tvoří děti předškolního věku.

Špatná výslovnost, odborně zvaná dyslalie, patří mezi nejčastěji se vyskytující narušení komunikační schopnosti dětí předškolního věku.

Dítě by mělo vyslovovat:

  • do 3 let hlásky: a, o, u, i, e, p, b, m, t, h, k,
  • mezi 3 a 4 rokem hlásky: au, ou, f, v, j, d ,n, g, ch, začíná se vyvíjet hláska l,
  • po 4 roce hlásky ť, ď, ň,
  • po 5 roce hlásku l , sykavky c, s, z, č, š, ž až na jejich občasné záměny. V tomto období se začínají objevovat hlásky r, ř. Správnou výslovnost hlásek r a ř dosahuje většina dětí nejpozději do 7 roku života.
  • Vývoj výslovnosti sykavek, zejména c, s, z, může probíhat pomaleji (až do 6,5 let), jestliže dítě nemá např. dobrou schopnost sluchového rozlišování hlásek (tzv. fonematického sluchu), a pokud u dítěte není dobrá pohyblivost jazyka, může se i výslovnost hlásek l, r, ř vyvíjet až v pozdějším věku.

Během vývoje artikulace dochází k zaměňování hlásek za hlásky vývojově lehčí, ze kterých postupně správné hlásky vznikají. Např: s – t (maso – mato), z – d (koza – koda), l – j (kolo – kojo), r – l (ryba – lyba). Při takovýchto záměnách u tříletého dítěte se tedy není nutné znepokojovat – nejde o vadu výslovnosti, ale o přirozený, fyziologický vývoj. Dále 3leté dítě může zpočátku hlásky vynechávat nebo užívat správnou výslovnost hlásky jen v určitém postavení ve slově, např. jen na konci slov, a postupně se výslovnost zpřesňuje. Nejlepší pro rozvoj řeči u dětí do 4 let je správný řečový vzor. Nevyžaduje se od dítěte, aby opakovalo správnou výslovnost. Jsou vhodná i motorická cvičení jazyka a rtů hravou formou, aby si dítě začalo uvědomovat postavení řečových orgánů při pohybech a tvorbě různých zvuků, např. citoslovcí.

Jiný je však přístup u dítěte, které nesprávně vyslovuje mnoho hlásek a nebo tvoří hlásky odchylně (např. hrdelní r- „ráčkování“), nebo tvoří sykavky s jazýčkem daleko vpředu mezi zoubky nebo uniká vzduch po stranách jazyka místo ve středu. Aby se předešlo upevňování nesprávných řečových návyků, návštěva logopeda je v takovém případě vhodná. Logoped pak zhodnotí, zda jde o vadnou výslovnost, a poradí, jak správně postupovat.

Nejčastější poruchy, spjaté s vývinem řeči 

  • Opožděný nástup řeči – navzdory věku děťátko ještě nemluví nebo mluví velmi málo.
  • Slabá / nesprávná artikulace – děťátko nemluví dostatečně jasně, artikuluje méně zřetelně než jeho vrstevníci.
  • Koktání – zejména šišlání, vynechávání souhlásky, nahrazování jednoho zvuku jiným. V průběhu prvních let života se tento problém může sám odstranit nebo právě naopak vystupňovat. 60% dětí, které koktají, tuto vadu zdědilo geneticky.
  • Regrese řeči – dítě s dostatečnou slovní zásobou ji najednou začíná ztrácet namísto toho, aby se dále vyvíjela.

 

Co může tyto poruchy způsobit?

  • Vývojové chyby
  • Nesprávné návyky – cucání palce, okusování nehtů, skřípání zubů…
  • Rozšířené mandle – ty mohou zapříčinit opožděný nástup řeči, protože jazyk je tlačen příliš dopředu, což může děťátku, které teprve začíná mluvit, způsobit komplikace s vydáváním jednotlivých zvuků.
  • Alergie – časté a silné alergie mohou být také důvodem zpoždění řeči, protože omezují nosní dýchací cesty.
    Pokud má děťátko často ucpaný nos, ovlivňuje to i sluch. Ústa nechává často otevřená, jazyk se tlačí dopředu a časem může ochabnout.
  • Problémy se sluchem – i když vaše děťátko prošlo novorozeneckým testem (screening sluchu), máte-li nějaké podezření, určitě navštivte lékaře za účelem opětovného otestování.
  • Starší sourozenec – občas se stává, že starší sourozenec v převážné míře „vypráví“ za mladšího, a tak se mladší nemá potřebu ozývat. Nabádejte v takovém případě mladšího, aby vyprávěl sám za sebe

Nejčastější příčiny poruch řeči (NKS) (Kutálková, 2015)

 

  • Nevhodný mluvní vzor (někdo z blízkých má vadu řeči).
  • Výchovný styl – např. dítě si odmala smí o všem rozhodovat a „cvičí“ s celou rodinou, souvisí velmi úzce s nedodržováním rolí a řádu v rodině.
  • Výchovné metody – např. nedůslednost – přílišná benevolence, nebo naopak velmi přísné autoritativní postupy.
  • Citová deprivace – dnes velmi často v podobě dobrého materiálního zabezpečení, ale velmi omezeného času na osobní kontakt s dítětem, což

vede k nedostatku podnětů slovních i zrakových, čas společných her a

rozhovorů zkrátka sebedražší technické vymoženost nedokážou bezezbytku

nahradit.

  • Disproporce mezi požadavky a možnostmi dítěte – př. mnoho zájmových

kroužků, umělá vícejazyčnost – U mnohých dětí dosahuje „zatížení“ rozvíjejícími aktivitami takové míry, která odpovídá plné pracovní době

dospělého člověka. Na spontánní hru má dítě málokdy čas, ve velkých městech k tomu dnes v podstatě ani není příležitost. Výsledkem není ovšem všestranně rozvinuté dítě, ale rychlý nástup nezájmu, pasivita či revolta,

přetížení dítěte s rizikem neurotizace  i koktavosti. Rodina pak bývá často

překvapena, když prvním krokem při řešení tohoto typu koktavosti není

přidání úkolů, které souvisejí s metodikou reedukace, ale úprava rozvrhu

s ohledem na věk a zájmy – tedy hlavně ubrání úkolů.

  • Vliv médií – př. příliš času stráveného před televizí či počítačem – zahlcují

děti nadbytkem podnětů, ale ve finále nutně vedou k omezení pozornosti a

vnímavosti, nastává naprosto přirozená obranná reakce – útlum. Patří sem

také nedostatek pohybu – toho přirozeného, současní logopedové (a jistě

nejen oni) se potýkají se vzrůstající nešikovností dnešních dětí – zejména

mluvidel a ruky, protože psaní, čtení a mluvení jsou činnosti naprosto závislé

na jemné motorice a pohybové koordinaci.

  • Reakce okolí na odpověď – nevhodné postoje rodiny a dalších partnerů v rozhovoru k mluvním projevům dítěte – př. neurotizace až logofobie (strach mluvit).

 

KLINICKÁ LOGOPEDIE

  • Mgr. Jana Chloupková (Třebíč) http://www.logopedietrebic.cz/
  • Mgr. Nataša Dusilová (Třebíč, Moravské Budějovice, Náměšť nad Oslavou) https://www.logopediedusilova.cz/kontakt/
  • Mgr.Pavla Kolmanová, Mgr.Alena Kabrhelová (Třebíč) https://www.nem-tr.cz/klinicky-logoped/klinicky-logoped/
  • Mgr. Daniela Tasfaye (Třebíč) https://www.klinickalogopedie.cz/index.php?pg=verejnost–adresar-logopedickych-pracovist&ceid=297

PEDAGOGICKO PSYCHOLOGICKÁ PORADNA (PPP)-ŠKOLNÍ ZRALOST

  • Třebíč  https://www.pppaspcvysocina.cz/pedagogicko-psychologicka-poradna-trebic/
  • Moravské Budějovice  https://www.pppaspcvysocina.cz/pedagogicko-psychologicka-poradna-moravske-budejovice/

SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÉ CENTRUM (SPC)-SPECIÁLNĚ VZDĚLÁVACÍ POTŘEBY DĚTÍ  https://www.skoly-brezejc.cz/trebic

KLINICKÝ PSYCHOLOG

  • Nora Brátková (Třebíč) http://www.psychologiebratkova.cz/index.php/kontakt
  • Mgr. Vanda Ptáčková https://www.zmatlova.cz/
  • 568 440 236
  • 739 260 229
  • ms@ms-jaromerice.cz
  • Aktuality
  • Kontakty
  • Jídelna
    • Informace
    • Alergeny
  • Fotogalerie
  • Třídy
    • Veverky
    • Mravenečci
    • Kočičky
    • Motýlci
    • Berušky
    • Žabičky
  • O škole
    • Přírodní zahrada
    • Organizace školního roku
    • Než půjdu do 1. třídy
    • Zápis do MŠ
    • Pro rodiče
    • Dokumenty školy
    • Rozpočet školy
    • Projekty
Všechna práva vyhrazena © , Mateřská škola Jaroměřice nad Rokytnou